شرایط استفاده از پلاک ویژه معلولان

پلاک معلولان

سازمان بهزیستی شرایط استفاده از پلاک ویژه معلولان و نیزمناسب سازی مسکن و خودروی افراد دارای معلولیت را اعلام کرده است.

پلاک ویژه معلولان

پلاک ویژه معلولین پلاکی می باشد که مقصود از آن امکان دسترسی فرد معلول به اماکن های عمومی (مثل مراکز آموزشی، درمانی و محل کار) و نیز مشخص شدن خودروی او برای مأموران راهنمایی و رانندگی، طراحی شده است. و به خودروی فرد معلول واجد شرایط طبق نوشته در دستورالعمل مربوط، مختص می یابد.

شرایط استفاده از پلاک ویژه معلولان

  1. ثبت درخواست در سامانه
  2. ارجاع به کارشناس موضوعی شهرستان
  3. بررسی وضعیت متقاضی و تطابق با دستورالعمل‌های مربوطه (از نظر شدت معلولیت، نوع معلولیت)
  4. معرفی به کمیته توانبخشی شهرستان و تأیید در کمیته
  5. معرفی افراد تأیید شده به استان
  6. معرفی افراد تأیید شده به بهزیستی کشور
  7. بررسی و تأیید افراد معرفی شده توسط استان و معرفی به پلیس راهور ناجا

معافیت از خدمت وظیفه عمومی مشمولان دارای فرد معلول در خانواده

بر طبق ماده ۲۶ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و ماده ۴۴ مکرر قانون اصلاح موادی از خدمت نظام وظیفه عمومی، دربردارنده ی دارای فرد معلول در خانواده با شرایط و ضوابطی می‌تواند از معافیت خدمت نظام وظیفه عمومی برخوردار شود.

نحوه استفاده از معافیت معلولان

  1. ثبت درخواست در سامانه
  2. ارجاع به کارشناس موضوعی شهرستان
  3. اعلام وقت حضور در کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت
  4. رد درخواست افراد فاقد شرایط نوشته در دستور العمل مربوطه و معرفی افراد واجد شرایط توسط بهزیستی شهرستان به شورای پزشکی معافیت استان
  5. رد درخواست افراد فاقد شرایط و معرفی افراد واجد شرایط توسط شورای پزشکی معافیت استان به شورای پزشکی نظام وظیفه استان

مناسبت سازی مسکن و خودروی فرد معلول

مجموعه اقداماتی است که به منظور انطباق و دسترس پذیری مسکن فرد معلول انجام می‌گیرد تا وی بتواند متناسب با قابلیت‌ها و محدودیت‌های خویش از امکانات موجود به نحو مطلوب استفاده نماید. نتیجه این عمل استقلال هر چه بیشتر فرد معلول در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی در محیط مسکونی است.

مناسب سازی خودروی فرد معلول

مناسب سازی عملی می باشد که برای منظور یکسانی و دسترس پذیری وسیله حمل و نقل شخصی فرد معلول انجام می شود تا وی بتواند متناسب با قابلیت‌ها و محدودیت‌های خویش از خودروی شخصی خویش بهره برداری نموده و به استقلال لازم در زمینه ایاب و ذهاب دست یابد.

شرایط ارائه خدمات

  1. بررسی درخواست اولیه
  2. بررسی فرد با کد ملی در سامانه کمیسیون پزشکی
  3. بررسی مستندات و بازدید از منزل
  4. ارجاع به کمیته توانبخشی شهرستان
  5. بررسی پرونده و طرح در کمیته توانبخشی شهرستان
  6. اعلام نتیجه به درخواست کننده مبنی بر مشمول و یا عدم شمول این کمک هزینه
  7. اخذ مدارک از متقاضی مبتنی بر هزینه کرد در راستای مناسب سازی خودرو یا مسکن

مزایا و شرایط دریافت پلاک معلولان

یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن پلاک ویژه معلولان وارد شدن به محدوده طرح ترافیک در تهران و سایر شهرهای دارای محدوده ترافیکی می باشد. این چنین کسانی که ازاین پلاک‌ها دارند. از پارکینگ‌های حاشیه‌ای معابر و پارکینگ‌های ویژه معلولان این امکان را دارند که استفاده نمایند.

همان طور که در سایت پلیس راهور درباره شرایط اختصاص پلاک ویژه به معلولان گفته شده است. این پلاک‌ها اصلا به معلولان ذهنی داده نمی‌شود. لاکن با معرفی نامه ی بهزیستی این پلاک به پدر یا مادر این افراد داده می شود. دیگر افراد معلول دارای شرایط، برای این که این پلاک را دریافت نمایند. کارت معلولیت کامپیوتری برای ثابت کردن معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید داده می شود. از طرف دیگر بر پایه ی قانون، آن معلولی می‌تواند اقدام به دریافت پلاک ویژه بکند. که دارای گواهینامه راهنمایی و رانندگی باشد و خودرو نیز باید به اسم آن فرد زده شود.

مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران اعتقاد دارد که نادیده گرفته شدن شرایط ابتدایی صدور پلاک ویژه معلولان و اختصاص نامناسب این پلاک‌ها به افرادی که نیاز شدید به این پلاک ندارند، مسائلی است که این طرح را از اهداف اولیه خود دور کرده است.

سخنان محمود کاری

محمود کاری در گفت‌وگو با صمت توضیح می‌دهد: متاسفانه به نظر می‌رسد در روند اجرای طرح واگذاری پلاک ویژه به معلولان، از سوی سازمان بهزیستی دقت لازم نشده است. این پلاک‌ها به همه معلولان تسری و حتی به ناشنوایان یا معلولان دارای عقب‌ماندگی ذهنی نیز این پلاک داده شده است.

به گفته کاری، در اصل هدف اصلی این طرح، دادن پلاک به معلولانی بوده که دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی و ناتوان از عبور اند و با این که در جامعه کار می کنند و احتیاج به عبور کردن هر روز را دارند و نمی‌توانند از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمایند. ولی اخیرا دیده می‌شود که این پلاک‌ها حتی به طیف توسعه ای از انواع معلولیت، حتی افراد دارای عقب‌ماندگی ذهنی یا ناشنوایان نیز داده شده است.

از طرفی به گفته کاری، قرار بر این بود که این پلاک‌ها سبب آگاهی رساندن به دیگران باشد. تا مراعات حال رانندگان این خودروها را بنمایند. ولی دادن این پلاک‌ها به تعداد زیادی از افراد، مردم را نسبت به این پلاک‌ها بدبین کرده است. حتی دید منفی ایجاد شده است.

مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران اعتقاد دارد که در دادن پلاک‌های مخصوص معلولان باید توجه بکنند. ایشان معتقد اند حتی اگر بخواهیم به شیوه دقیق‌تر این پلاک‌ها را بدهیم. در دادن پلاک به برخی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی که سن بالایی دارند. و نیاز به عبور هر روز را ندارند نیز باید بررسی شود و می‌توان به روش‌های دیگر به این افراد کمک کرد.

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit