مراحل رشد حرکتی کودک (تمرینات کاردرمانی برای ایستادن کودک)

تمرینات کاردرمانی

انجام  تمرینات کاردرمانی کار سختی نیست فقط باید به صورت مداوم انجام شود.

رفلکس ها حرکات غیر ارادی هستند که در پاسخ به محرک ها ایجاد می شوند.

محرک هایی مثل: لمس، فشار یا حرکات مفصلی ایجاد می شود. اکثر بازتاب ها مفید اند. برخی از بازتاب ها تنها در نوزادان و در پیمودن ماه های اولیه زندگی رخ می دهد و بعد ناپدید می شوند که آن ها را بازتاب های اولیه می گویند، که در ابتدا اصیل اند. در کودکان CP، این بازتاب ها امکان دارد هرگز ناپدید نشوند و استمرار داشته باشند. که در این صورت اصیل نیستند. استمرار بازتاب های اولیه در کودکان CP، انجام حرکات ارادی توسط آن ها را مشکل دار ایجاد می نماید. مانند: حالات هیجانی مثل گریه ، ترس ، خنده و نیز زمانی که کودک برای انجام یک فعالیت بدنی سعی می کند. با شدید شدن این بازتاب ها عضلات سفت و وضعیت بدتر می شود. 

تمرینات کاردرمانی پا  ( تقویت عضلات پا ) 

برای این که کودک ایستادن و راه رفتن مناسبی را داشته باشد ؛ علاوه براین که کودک مراحل قبلی مثل چهاردست و پا رفتن و بلند شدن را باید کسب نماید ؛ عضلات پای او نیز باید به صورتی موثری قوی باشند در طبق روش اصلی رشد، زمانی که کودک پاهای خود را بالا می آورد. و با آن ها سرگرم می شود؛ سبب تقویت عضلات پا می شود.

ایضا زمانی که کودک چهار دست و پا رفته و بلند می شود. در حقیقت به طور طبیعی عضلات خود را تقویت می نماید. در کودکی که به دلایل مختلف نمی تواند این مراحل را تجربه کنند ؛ ضعف عضلات پا را مشاهده خواهیم کرد. در ادامه به برخی از از تمرینات پا در کودک می پردازیم که باعث تقویت عضلات پای وی خواهد شد.

تمرینات کاردرمانی خم کردن زانوها در حالت خوابیده به شکم 

کودک را به شکم روی زمین قرار دهید – دو ساق او را کنار هم قرار داده و آن ها را با وزنه ببندید – دست خود را بر روی باسن کودک قرار داده و از بالا آمدن آن جلوگیری کنید. از کودک بخواهید به آرامی با خم کردن زانوها ، پاهایش را به باسن خود نزدیک کند.

باز کردن زانوها در حالت نشسته روی یک نیمکت 

 کودک را در وضعیت نشسته برروی یک نیمکت بگذارید بر روی یک ساق کودک وزنه ای را ببندید و از او در خواست کنید تا با صاف کردن زانو پایش را به جلو بیاورد.

کاردرمانی پا در کودک

باز و بسته کردن پاها 

کودک را در وضعیت خوابیده به پشت بگذارید پاهای او را با دستانتان بگیرید و از زمین جدا نمایید به او یاری دهید تا پاهای خود را نسبت به هم باز و بعد ببندد. زمانی که این تمرین را کرد و برایش راحت بود برای این که کمی سخت تر کنید، تمرین از کودک در خواست کنید در حالت دراز کشیده به پهلو یک پایش را بازکند و دوباره ببندد.

فشار دادن توپ بین پاها 

 کودک را در حالت خوابیده به پشت بگذارید و توپی را میان پاهای او قرار دهید، از او در خواست کنید که توپ را میان پاهای خود بفشارد. در مرحله ی بعدی زانوی کودک را خم کرده و کف پاها را روی زمین بگذارید از او درخواست کنید توپ را میان پاهای خود بفشارد.

تقویت عضلات پا برای راه رفتن کودک

چرخش به خارج پا 

کودک را به پشت روی زمین قرار دهید – دست خود را در جلوی او بگیرید – از او بخواهید با بلندکردن پای خود آن را دور دست شما به سمت خارج بچرخاند- برای تقویت بیشتر وزنه ای را به ساق پای او ببندید.

تمرینات کاردرمانی برای ایستادن کودک 

درست ایستادن سبب تقویت عضلات و ایضا استخوان سازی و شکل گیری زوایه های مفصلی می شود. بر این اساس تمرین ایستادن در کودکان با مشکلات حرکتی کاری بسیار با اهمیت می باشد. آن کودکانی که به سن ایستادن رسیده اند اما زانوی آن ها خمیده شده است؛ از یک ارتزی که زانو را در حالت صاف شده قرار می دهد ؛ استفاده نمایید و با حمایت یا تکیه بر دیوار او را در وضعیت ایستاده نگه دارید. برای کودکانی که در زمان ایستادن پاشنه یا پنجه آن ها به صورت طبیعی روی زمین گذاشته نمی شود و یا کودکانی که مفاصل پای آن ها شل می باشد. استفاده نمودن از کفش طبی را پیشنهاد می کنیم. در ادامه تمرینات کاردرمانی ایستادن کودک پیشنهاد شده است که می توانید در مقاله ی بعدی مان دنبال کنید.

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit