همه چیز درباره والیبال نشسته معلولین

والیبال نشسته مخصوص معلولین

والیبال نشسته از سال ۱۹۵۶ آغاز شد. این رشته ورزشی، در سال ۱۹۸۰ به طور رسمی وارد رشته های ورزشی پارالمپیک آمستردام شد.

اولین مدال طلا این رشته در سال ۱۹۸۸ به دست آمد.

چه کسانی می توانند بازیکن والیبال نشسته شوند؟

کلیه افراد با حداقل معلولیت می توانند این بازی را انجام دهند. مثلا کسایی که: قطع عضو، ضایعات نخاعی، کوتاهی در یک عضو، کوتوله ها و معلول های جسمی-حرکتی هستند می توانند ورزشکاران این رشته ورزشی باشند. در والیبال حتما باید بالا تنه ی ورزشکار سالم باشد. در والیبال نشسته قد ورزشکار مهم نیست، چون پرش صورت نمی گیرد. کلاسبندی این بازی شامل sv1 و sv2 است.

 

شیوه انجام این بازی چگونه است؟

مسابقات این رشته به دو قسمت بانوان و آقایان تقسیم می شود. هر تیم از ۱۲ نفر تشکیل می شود، که ۶ نفر بازی می کنند و ۶ نفر ذخیره هستند. این بازی با سرویس زدن یک تیم شروع می شود. هر تیمی که بتواند در ۳ گیم ۲۵ امتیاز یا بیشتر به دست آورند برنده می شوند. هر تیم حق دارد برای عبور دادن توپ سه ضربه متوالی بزند.

وسایل و تجهیزات مورد نیاز این بازی

کفش هایی که ورزشکاران می پوشند باید نرم و سبک باشد. ورزشکاران می توانند کفش نپوشند. ورزشکاران می توانند از نوار استفاده کنند. پوشیدن وسایلی باعث افزایش قدرت بدنی ورزشکار شود ممنوع است. توپ بازی باید ترکیبی از رنگ ها باشد و ۲۶۰ الی ۲۸۰ گرم باشد. عرض تور باید ۸۰ سانتی متر و طول آن ۷ سانتی متر باشد. بلندی تیرک ها باید ۱ متر و ۲۵ سانتی متر باشد.

زمین بازی چگونه باید باشد؟

زمین بازی باید به شکل مستطیل به ابعاد عرض ۶ متر و طول ۱۰ متر باشد. سطح زمین نباید لغزان و ناصاف باشد. رنگ زمین بازی باید روشن باشد. ارتفاع زمین باید ۷ متر باشد. در مسابقات رسمی و جهانی خطوط زمین باید سفید باشد. زمین بازی والیبال چند منطقه دارد.

منطقه جلویی: در هر نیمه زمین منطقه جلویی با دو خط مرکزی و خط حمله مشخص می شود.

منطقه سرویس: این قسمت محدوده ای در پشت خطوط عرضی زمین است. این منطقه با دو خط ۱۵ سانتی متر محدود می شود.

منطقه گرم کردن: این منطقه ۳ متر در ۳ متر است. در دو طرف این قسمت نیمکت وجود دارد.

منطقه تعویض: طول این منطقه برابر با فاصله خط حمله تا خط عرضی زمین است. از این منطقه بازیکنان عبور می کنند و تعویض می شوند.

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit