معاون استاندار: اندوخته های علمی همدان در تقویت اقتصاد به کار گرفته شود

به گزارش سایت معلولین هدف و به نقل از ایسنا معاون سیاسی، امنیتی استانداری همدان از نقش مؤثر تولید و پژوهش در تولیدات و توسعه اقتصاد استان خبر داد و گفت: لازم است از اندوخته های علمی استان در تقویت اقتصاد به کار گرفته شود.

مصطفی آزادبخت چهارشنبه ۱۹ آذرماه در آیین اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر استان همدان، اظهار کرد: خوشبختانه استان همدان به بهترین شکل ممکن توانسته است در فعالیت های علمی پژوهشی ورود کند که نشان دهنده نبوغ و استعداد پژوهشگران و اساتید علمی این استان است.

وی با بیان اینکه پژوهش در هر کشوری رمز موفقیت در عرصه های بین المللی علمی است، افزود: باوجود تحریم ها، کرونا و شرایط سختی که با کارشکنی دشمنان در عرصه علمی وجود دارد، خوشبختانه دانشمندان ایرانی همیشه نبوغ خود را نشان داده و موفق عمل کرده اند بر این اساس همدان نیز در این حوزه توانسته جایگاه علمی برتری را در کشور و در سطح بین المللی کسب کند.

آزادبخت به نقش مؤثر دانشگاه در صنعت و بالعکس اشاره کرد و گفت: تولیدات علمی باید در استان به گونه ای برنامه ریزی شود که در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و زندگی مردم نمود داشته باشد بنابراین حلقه مفقوده دانشگاه در صنعت و صنعت در دانشگاه باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت: در مقالات اسکوپوس ۱۰ نویسنده پرکار همدانی فعالیت دارند که بیشترین مقاله هم به نگارش دکتر سعیدی جم با ۳۴ مقاله می باشد.

دکتر یعقوب محمدی فر با بیان اینکه در همدان هشت استاد در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد ISI قرار دارند، اظهار کرد: در همین راستا در لیست دو درصد دانشمندان پر استناد نیز نام ۱۱ استاد دانشگاهی همدان وجود دارد که بیشترین آنها از دانشگاه بوعلی سینا است.

وی با بیان اینکه ۱۰۲۹ مقاله در استان با مشارکت نویسندگان خارجی چاپ شده است، مطرح کرد: خوشبختانه ارتباط خوبی بین اساتید و پژوهشگران استان با نویسندگان خارجی وجود دارد که سبب شده ۵۹ درصد مقالات با همکاری نویسندگان خارجی به چاپ برسد.

محمدی فر افزود: در تولید مقالات علمی استان ۱۷ درصد موضوعات پزشکی، ۱۰ درصد فنی و مهندسی، ۸ درصد شیمی، ۷ درصد علوم پایه و ۷ درصد هم بیوشیمی به چشم می خورد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه های همدان در بین دانشگاه جهان از نظر اسکوپوس گفت: بیشترین مقالات و ارتباط علمی استان با ۸۲ مورد با کشور آمریکا، ۵۶ مورد استرالیا، ۴۶ مورد ایتالیا، ۴۲ مورد کانادا، ۳۵مورد چین. ۲۷ مورد آلمان و…. اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: برای هفته پژوهش امسال از بین ۷۵ پرونده و مقالات ارسال شده به کمیته پژوهشگران برتر دانشگاهی ۲۵ پژوهشگر برتر انتخاب شده اند که شامل یک نفر در بخش هنر و معماری، پنج نفر کشاورزی، پنج نفر فنی و مهندسی، سه نفر علوم پزشکی، پنج نفر علوم پایه و شش نفر هم در علوم انسانی است.

محمدی فر یادآور شد: همچنین ۴۵ پرونده از ۲۳دستگاه اجرایی استان به کمیته انتخاب پژوهشگران دستگاه اجرایی ارسال شد که از بین آنها ۱۰ نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شده اند.

به گزارش ایسنا، به همت اساتید و پژوهشگران همدانی ۱۵ هزار و ۸۶۳ مقاله علمی از استان در اسکوپوس به چاپ رسیده و سهم همدان در مقالات کشوری ۲.۴ است این در حالیست که جمعیت استان ۲ درصد از جمعیت کشور را شامل می شود و این بدان معناست که در همدان تولید مقاله بیشتر از نسبت جمعیتی آن است.

بر این اساس اسامی ۴۷ پژوهشگر و فناور برتر در استان همدان به شرح ذیل است:

پژوهشگران برتر حوزه علوم انسانی علی یلفانی، حسن سودمند افشار، فردین مرادخانی و ابوالقاسم یعقوبی از دانشگاه بوعلی سینا، نصرالله عرفانی از دانشگاه پیام نور و سعید آریان پوران از دانشگاه ملایر به عناوین برتر دست یافتند.

پژوهشگر برتر در حیطه علوم پایه علیرضا کمکی از دانشگاه علوم پزشکی، محمدعلی زلفی گل، پوریا عصاری، بابک ژاله از دانشگاه بوعلی سینا و فرشید میرزایی از دانشگاه ملایر و در حوزه هنر و معماری نیز حسن سجادزاده از دانشگاه بوعلی سینا عناوین برتر را به خود اختصاص دادند.

در حوزه علوم پزشکی لیلا جهانگرد، فرشید رحیمی بشر و شیوا برزویی از دانشگاه علوم پزشکی برتر شدند و در حوزه فنی و مهندسی آرش فتاح الحسینی، غلامحسین مجذوبی و جواد بهنامیان از دانشگاه بوعلی سینا، محمود مرادی از دانشگاه ملایر و اکبر حیدرپور از دانشگاه صنعتی همدان حائز رتبه های برتر شدند.

در بخش کشاورزی نیز سهیل سبحان اردکانی از دانشگاه آزاد، محسن جلالی، فخرالدین صالحی و رضا موحدی بوعلی از دانشگاه بوعلی سینا و عیسی سلگی از دانشگاه ملایر به عناوین برتر دست پیدا کردند.

در حوزه پژوهشگران برتر دستگاه های اجرایی جمال قره خانی از اداره کل دامپزشکی، مهدی رضایی از اداره کل هواشناسی، پژمان کرمی از دانشگاه علوم پزشکی، مهدی کاظمی علوم از بانک ملی ایران، نسیم انصاری از اداره کل کتابخانه ها، امین نجفی از آزمایشگاه مکانیک خاک، حجت الله قرائی از دانشگاه علوم پزشکی، خلیل بیگ محمدی از حوزه هنری، امین نجفی از دانشگاه فنی و حرفه ای و خلیل میرزایی از جهاددانشگاهی حائز عناوین برتر پژوهشی در حوزه ی کارمندی شدند.

در حوزه فناوران برتر استان همدان مجتبی اسماعیلی از شرکت آترین آذین فناور، مصطفی ستاری از شرکت ربات ماشین پویا، سبحان عبدالملکی از شرکت پردازش برتر غرب، بابک عزتی رنجبر از شرکت باد رنگ طب کوهستان، حمید شاهنجرینی از شرکت الکترونیک رایان نیک، بهروز محمودی از شرکت مزرعه هوشمند ایرانیان، سید یاسر وفایی از شرکت الوند فارمد پارس، بنیامین جلیلی از شرکت مازو ژن رازک کالا، سینا خیلی از شرکت زیما شیمی غرب، احمد پیروی به عنوان از شرکت قطعه سازان شوکت حائز رتبه های برتر شدند.

همچنین جعفر خلیلی مدیرعامل شرکت شیر پگاه و حسن چهل امیران مدیرعامل شرکت ماشین زراعت همدان به عنوان واحدهای تحقیق و توسعه برتر استان معرفی شدند.

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit