مذاکرات راهبردی بغداد – واشنگتن/ تلاش آمریکا برای خرید زمان

به گزارش از سایت معلولین هدف وبه نقل از خبرگزاری مهر؛ گروه بین المللی رامین حسین آبادیان: دور جدید مذاکرات و گفتگوهای راهبردی میان ایالات متحده آمریکا و عراق با محوریت مشخص شدن جدول زمانی خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک عراق، به تازگی آغاز شده است. در این میان، همزمان با آغاز مذاکرات مذکور، گروه‌های مقاومت عراق و نیز شخصیت‌های مختلف این کشور جملگی بر لزوم عقب نشینی هرچه سریع‌تر نظامیان آمریکایی از خاک خود تأکید کرده‌اند.

در همین ارتباط، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به دور جدید گفتگوهای راهبردی بین عراق و آمریکا که از روز جمعه آغاز شده است، در توئیتی نوشت: «ما همگی به هیأت مذاکره کننده عراقی در دور جدید گفتگوهای راهبردی با طرف آمریکایی در واشنگتن اطمینان داریم». وی افزود: «امیدواریم این هیأت با مهارت و تجربه خود منافع عالی کشور را نصب العین قرار داده و با هدایت مذاکرات، به توافقات محکم و استوار که به عقب نشینی نیروهای رزمی خارجی و تمرکز بر همکاری امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور منجر گردد، دست یابد».

از سوی دیگر، کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق بیانیه‌ای را در خصوص مذاکرات راهبردی میان این کشور و ایالات متحده آمریکا صادر کرد. کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت در بیانیه مذکور بر لزوم خروج تمامی نظامیان ایالات متحده آمریکا از خاک عراق تأکید کرده است‌کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت در بیانیه‌ای بر لزوم خروج تمامی نظامیان ایالات متحده آمریکا از خاک عراق تأکید کرده است. در ادامه این بیانیه اعلام شده است که مقاومت عراق اجازه تداوم بقای نظامیان آمریکایی در خاک خود را نخواهد داد.

کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق همچنین در بیانیه مذکور اعلام کرده است که مأموریت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در عراق دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی و جاسوسی از مقاومت است. اگر آمریکایی‌ها بخواهند از عراق عقب‌نشینی کنند، باید از وجب به وجب خاک آن عقب بنشینند.

مذاکرات راهبردی بغداد ـ واشنگتن/ تلاش آمریکا برای خرید زمان

با این حال، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق نیز اخیراً سخنانی را همزمان با آغاز گفتگوهای راهبردی با واشنگتن مطرح کرد که انتقادات زیادی را به دنبال داشت. در همین ارتباط، وزیر خارجه عراق با بیان اینکه روابط بغداد- واشنگتن گسترده است، گفت: «نیروهای امنیتی عراق همچنان به برنامه‌های آموزشی آمریکا و تجهیز تسلیحاتی از سوی این کشور نیاز دارند. این سخنان واکنش برخی شخصیت‌های عراقی را به دنبال داشت».

سخنان وزیر خارجه عراق درباره نیاز این کشور به تداوم حضور آمریکایی‌ها واکنش گروه‌های مقاومت را به دنبال داشتدر همین راستا، «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق گفت: اظهارات وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه نیروهای عراقی همچنان به کمک نیروهای آمریکایی نیاز دارند، بسیار تأسف بار است. وی افزود: «این اظهارات از سوی ما و هر فرد عراقی که به نهادهای نظامی امنیتی خود افتخار می‌کند مردود است و نشانگر حقیقت توانمندی‌های نیروهای ارتش، پلیس فدرال، حشد شعبی، مبارزه با تروریسم و تجارب آنها پس از کسب پیروزی مقابل داعش نیست».

از سوی دیگر، «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نجباء در این زمینه تصریح کرد: «اظهارات وزیر خارجه عراق باعث تأسف است. این سخنان در راستای خواست آمریکایی مطرح شده که به هر بهانه‌ای به دنبال طولانی کردن حضور خود عراق و ادامه نقض حاکمیت و غارت ثروت‌ها و تهدید امنیت آن هستند».

الشمری همچنین ضمن مخالفت با اظهارات فواد حسین تأکید کرد: «این گونه سخنان توهین به نیروهای امنیتی عراقی و توانمندی‌های آنها تلقی می‌شود. عراقی‌ها با توجه به توانمندی‌های نظامی که دارند می‌توانند از کشور خود در مقابل هر گونه چالش داخلی و خارجی محافظت کنند».

مذاکرات راهبردی بغداد ـ واشنگتن/ تلاش آمریکا برای خرید زمان

بدیهی است که نتیجه هرگونه مذاکره با ایالات متحده آمریکا در چارچوب گفتگوهای راهبردی می‌بایست به تسریع در روند خروج نظامیان بیگانه از خاک عراق منجر شود. این همان مسأله‌ای است که گروه‌های مختلف مقاومت در عراق نیز روی آن تأکید کرده و خواستار آن شده‌اند. کاملاً واضح است که احزاب، جریان‌ها و گروه‌های مختلف عراقی از ورای مذاکرات و گفتگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن تنها انتظار تحقق یک نتیجه را دارند و آن نیز چیزی جز خروج نظامیان آمریکایی نیست.

آمریکایی‌ها از رهگذر مذاکرات راهبردی با بغداد به دنبال خرید زمان به منظور تثبیت حضور خود در عراق هستند و قصد عقب نشینی از این کشور را ندارنددر این میان، گفته می‌شود که آمریکایی‌ها در جریان گفتگوهای راهبردی قصد دارند تداوم فعالیت‌های هسته‌های پنهان داعش در خاک عراق را به عنوان بهانه خود برای بقای بیشتر در این کشور عنوان کنند. آن‌ها تصمیم دارند تا برای جلب رضایت بغداد مسأله تغییر در آرایش نظامی خود در خاک عراق را نیز مطرح سازند؛ مسأله‌ای که تنها یک اقدام تاکتیکی است و نمی‌تواند به مثابه پایان و یا حتی کاهش حضور نیروهای آمریکایی در عراق تلقی گردد.

نکته دیگری که در خصوص مذاکرات و گفتگوهای راهبردی میان ایالات متحده آمریکا و عراق وجود دارد، تلاش مقامات ایالات متحده آمریکا برای خرید زمان بیشتر است. در واقع، آمریکایی‌ها با اتلاف وقت قصد دارند مصوبه سال ۹۸ پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج تمامی نظامیان بیگانه از خاک این کشور را دور بزنند. این همان مسأله‌ای است که نمایندگان پارلمان عراق نیز بدان معترض هستند.

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که اقشار مختلف عراق در حال حاضر انتظار دارند مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن به خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک عراق منجر گردد. بدیهی است که اگر چنین نتیجه‌ای از مذاکرات راهبردی حاصل نشود، گروه‌های مقاومت عراق هشدارهای قاطعانه خود به نظامیان آمریکایی در صورت بقا در این کشور را عملیاتی خواهند کرد.

 

راحله افسر

راحله افسر

کارشناس مربیگری ورزشی مربی آمادگی جسمانی مربی وداور بوچیا فعال درامورمعلولین

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit