توصیه ها ی کاردرمانی برای راه رفتن کودک

راه رفتن و ایستادن با تکیه بر دیوار

 برای راه رفتن کودک او را در وضعیت ایستاده و با تکیه بر دیوار بگذارید و پاها را به اندازه عرض لگن آن باز نمایید. پنجه ها باید اندکی به سمت بیرون تمایل داشته باشند.

ایستادن با حمایت زانوها

کودک را در وضعیت ایستاده بگذارید. دو زانوی کودک را بگیرید و از خم شدن آن ها پیشگیری کنید .

ایستادن به صورت مستقل بر روی زمین

 کودک را در وضعیت ایستاده روی زمین بگذارید. از او بخواهید برای حفظ تعادل، دست های خود را به سمت بیرون باز نماید. برای این که تمرین را دشوارتر کنید و برای درگیری حس عمقی از او بخواهید دراین حالت چشمان خود را ببندد.

ایستادن روی یک ارتفاع

 کودک را در وضعیت ایستاده روی یک ارتفاع بگذارید از او در خواست کنید دست های خود را باز کند و تعادلش را حفظ نماید

ایستادن و قرار دادن یک پا روی اتفاع

 کودک را در وضعیت ایستاده بگذارید پله ای را در جلوی کودک قرار دهید از او درخواست کنید یک پای خود را بلند کند و روی ارتفاع بگذارد و دوباره به حالت قبلی باز گردد. اگر کودک در بلند کردن پا مشکل پیدا کرد با انتقال وزن بر روی یک پا و آزاد کردن پای مقابل او را کمک نمایید.

مشکل ایستادن و راه رفتن کودک بر روی پنجه

برای آغاز کردن تمرینات ایستادن ، توجه کنید که در زمان ایستادن پاشنه های کودک به روی زمین بگذارید و پاها را به اندازه ی عرض لگن باز شده و پنجه ها اندکی به سمت بیرون تمایل داشته باشند.

در برخی کودکان CP و نیز سایر کودکان با مشکل حرکتی، کودک در زمان راه رفتن اولیه بر روی پنجه ها  قدم می گذارد. کودکان CP در زمان ایستادن امکان دارد بیشتر وزن خود را روی پنجه ها بیاندازد. توانایی منتقل کردن وزن روی پاشنه ها در این کودکان بسیار حائز اهمیت است.

ایستادن با وزن انداختن روی پاشنه ها، سطح حمایتی کودک را زیاد می کند. نیز تعادل ایستادن رو به عقب را برای آن ها بهتر می کند. تمرینی که در زیر می آید به انتقال وزن روی پاشنه ها کمک می کند:

وجی را کنار دیوار بگذارید و کودک را در حالت ایستاده و پشت به دیوار در حالتی که پنجه ها رو به بالا قرار دارند روی وج بگذارید. زمانی که  تعادل کودک بهتر شد از او بخواهید دور از دیوار بایستد.

کاردرمانی برای ایستادن کودک

تمرینات کاردرمانی برای راه رفتن کودک

در ادامه ی مقاله به آموزش راه رفتن درانواع شرایط می پردازیم.

راه رفتن به پهلو با کمک دیوار

 کودک را به حالت ایستاده و در حالتی که دست ها رو به دیوار باشند ، قرار داده و از او در خواست کنید با گرفتن دیوار به سمت پهلو قدم به قدم راه برود.

اگر کودک در استفاده از دست ها مشکل دارد ، او را به پشت به دیوار تکیه دهید تا با کمک دیوار به پهلو قدم به قدم راه برود.

راه رفتن با یک دست کنار دیوار

کودک را به حالت ایستاده کنار دیوار قرار داده و از او در خواست کنید با قرار دادن یک دست روی دیوار به سمت جلو حرکت نماید زمانی که پیشرفت کودک را دیدید از او بخواهید که این مسیر را به عقب قدم بردارد.

تسهیل راه رفتن در کودک

راه رفتن با انتقال وزن بر روی یک پا

کودک را در حالت ایستاده قرار داده پشت کودک را با دست های خود بگیرید و با گرفتن لگن او وزن را بر روی یک پا منتقل کنید از او بخواهید پای مقابل را به سمت جلو حرکت دهد.

راه رفتن با پاهای باز در دو طرف یک تخته 

یک تخته با عرض حدود 10 سانت را روی زمین بگذارید. از کودک بخواهید با قرار دادن پاهای خود در دو طرف تخته به سمت جلو حرکت کند.

این تمرین برای کودکانی طراحی شده است که در زمان راه رفتن پاهای آن ها به هم می پیچند. و اصطلاحا به صورت قیچی راه می روند.

کاردرمانی راه رفتن کودک

راه رفتن در یک راه باریک 

 مسیری را به عرض دو قدم با نوار و طناب یا کج علامت گذاری نمایید. از کودک درخواست کنید که در داخل مسیر بدون گذاشتن پاها روی موانع به سمت جلو حرکت کند.

این تمرین برای کودکانی مناسب است که با پاهای باز راه می روند و سبب می شود به جای چرخش پا در زمان راه رفتن، پا را مستقیم به جلو آورند.

کاردرمانی جهت راه رفتن کودک
توصیه ها ی کاردرمانی برای راه رفتن کودک

معمولا کودکانی که به کاردرمانی جهت راه رفتن رجوع می کنند، علاوه بر مشکل در راه رفتن به طورمستقل، مشکلات دیگری مثل ایستادن به صورت مستقل، ضعف عضلات پا را دارند. حتی در برخی موارد کودک هنوز چهار دست و پا رفتن را به صورت مستقل کسب نکرده است.

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit