برای اشتغال زایی برای معلولین به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اشتغال زایی معلولین

امروزه برای معلولین هیچ کار و شغلی را در نظر نمی گیرند. این کار باعث می شود معلولین خود را کم ارزش ببینند.

بعضی از معلولین برای راهکار این مشکل کار آفرینی می کنند و این باعث می شود چندین معلول در آمدی برای خود داشته باشند. کار کردن معلولین برای روحیات آنان بسیار تاثیر دارد. کار کردن باعث می شود که معلولین دچار افسردگی نشوند.

وسایل مورد نیاز معلولین

معلولین به وسایل بهداشتی و توانبخشی نیاز دارند. وسایل توانبخشی مانند: ویلچر، اندامک های مصنوعی، واکر، و…

وسایل بهداشتی مانند: توالت فرنگی، دوش حمام کم ارتفاع و…

یکی از وسایل مورد نیاز معلولین دستگیره کمکی است که برای برداشتن وسایل سبک که بدون نیاز به خم شدن و یا بلند شدن معلول می تواند آن را بلند کند. محافظ کنار تخت که از افتادن معلول جلوگیری می کند و کمک به نشستن و بلند شدن و دراز کشیدن وسیله موثری است.

نقد و بررسی مشکلات معلولین

یکی از مشکلاتی که معلولین بیشتر با آن رو به رو هستند مسئله جا به جایی آنها است. آنها نیز باید بتوانندمثل مردمان عادی از وسایل و امکانات حمل و نقل استفاده کنند. مثلا قطار شهری یا همان مترو در کل دنیا برای معلولین رایگان است اما در ایران برای معلولین رایگان نیست. معلولین نمی توانند از پله ها یا پله برقی ها استفاده کنند حتما باید بالابر باشد.

مهارت آموزی معلولین

معلولین نیز استعداد هایی دارند. معلولین می توانند با آموختن مهارت ها استعداد های خود را شکوفا کنند. بیشتر معلولین بسیار خلاق و باهوش هستند. بعضی از آنها می توانند با استفاده از انگشت های پا نقاشی های بسیار زیبا و خلاقانه بکشند. برخی دیگر از معلولین با استفاده از خلاقیت ذهنی خود وسایل های بسیاز زیبایی را می سازند. با پیشرفت تکنولوژی موجب شده که انسان وقت زیادی را در محیط های مجازی بگذراند. معلولین می توانند در منزل با استفاده از کامپیوتر کار بکنند و در آمد داشته باشند.

مناسب سازی خانه های معلولین نیازمند

یکی از وظایف بهزیستی توانمند سازی افراد دارای معلولیت است. همچنان که از اسمش معلوم است بهزیستی که مهمترین آن تامین مسکن و یا مناسب سازی مسکن معلولین است. افراد معلول به دلیل داشتن شرایط خاص نمی توانند در هر خانه ای زندگی کنند در نتیجه باید منزل آنها مناسب با شرایط بدنی آنها مناسب سازی شود.

حمایت تحصیلی معلولان

یکی از آئین نامه های مصوب هیئت وزیران آئین نامه اجرای آموزشی رایگان برای افراد معلول بود. بر اساس این آئین نامه افرادی که معلولیت دارند می توانند از این تسهیلات که به معافیت از شهریه برای یک بار در هر مقطع تحصیلی مربوط می شود بهره مند شوند. همچنین معلولین از این تسهیلات می توانند مدرک رسمی بگیرند.

جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی برای معلولین

یکی از راه های عملی که برای معلولین می توان انجام داد تا آنها هم مثل افراد عادی در جامعه حضور داشته باشند این است که محیطی بدون مانع ایجاد شود تا افراد دارای معلولیت بتوانند از امکانات زندگی اجتماعی مانند سایر افراد برخوردار باشند.

 

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit