انواع عصا و ویژگی های آن ها

معرفی انواع عصا

یکی از رایج ترین وسیله حرکی در میان سالمندان، افراد نابینا یا کم بینا، کسانی که یک پایشان دچار شکستگی و آسیب شده و یا دارای معلولیت در اندام دارند، می توانند از عصا کمک بگیرند. اصولا این وسیله  فشار را بر دست و به خصوص در مچ ایجاد می کند و امکان دارد که در مسافت های طولانی مدت باعث خستگی و اذیت شخص شود. عصا برای حفظ تعادل و بهتر کردن حرکت استفاده می شود.

پیش از خرید کردن آن به شما پیشنهاد می کنم که این متن را مطالعه فرمایید، تا با انواع عصا آشنا شوید و نسبت به نوع آسیب وارده به بدنتان عصای مناسب را تهیه کنید.  

بهترین عصا کدام اند؟

بهترین عصا، عصای طبی است که کاربرد فراوانی دارد. در برخی جاها دسته عصا مهم و حیاتی است ولی در جاهایی ساختار کلی عصا مهم است.

انواع عصا:

از لحاظ ساختاری عصا 4 نوع است:

  • عصا تک نقطه‌ای
  • عصا چند نقطه‌ای
  • عصا تاشو
  • عصا صندلی‌ شو

انواع عصا

عصای تک نقطه ای

یکی از انواع عصا، عصای تک نقطه ای می باشد. این عصا به شکل رایجی است که برخی از افراد دیده اند. ساختار عصاهای تک نقطه ای آسان می باشد، این عصاها دارای یک دسته منحنی شکل دارند و معمولا در قسمت پایین دارای سطحی است که برای پشت گرمی داشتن طراحی شده است که امنیت قدم های فرد را ایجاد می کند. برای افراد سالمند که تنها مشکل حرکتی در قدم زدن و حفظ تعادل دارند این عصا مناسب ترین است.

عصای چند نقطه ای

یکی دیگر از انواع عصاها، عصای چند نقطه ای است. این عصا برای افرادی مناسب است که بر اثر بیماری و یا تصادف، دارای مشکلاتی در حرکت کردن شدند. عصاهای چند نقطه ای طوری طراحی شده است که در ناحیه پشت گرمی دارای چندین نقطه است. این نقاط ایمنی بیشتری را برای فرد به وجود می آورد و فرد با اطمینان بیشتری تکیه می کند.

معمولا تعداد نقاط اتصال به نام “حلقه” شناخته می شود. رایج ترین عصای چند نقطه ای، عصای چهار حلقه ای است.

 عصای تاشو

این نوع از عصا توانایی آن را دارد که از چند ناحیه تا یا جمع شود که به یک چیز کوچک تبدیل شود. زمانی که عصا باز است مقاومت بالایی دارد و بسیار محکم است. در صورتی که فرد نیازی به آن نداشته باشد می تواند به راحتی آن را جمع کند. یکی از بهترین عصاها برای افراد کم تحرک، عصای تاشو می باشد.

عصای صندلی شو

یکی دیگر از انواع عصا، عصای صندلی شو است. این عصا بسیار مناسب سالمندانی است که توانایی راه رفتن طولانی مدت را ندارند. عصای صندلی شو یکی از بهترین عصاهای طبی به شمار می رود.

نکاتی که در زمان خرید عصا باید به آن توجه کنید!

همان گونه که در بالا گفتیم زمان خرید عصا باید به نوع ساختار آن توجه کنید. ولی چیز های دیگری نیز است که باید به آن توجه کنید.

نوع دسته عصا

دسته عصا یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های انواع عصا است. چگونه گرفتن عصا حائز اهمیت است، لذا در صورتی که راحت نباشد می تواند سبب آسیب و اذیت سالمند و معلول شود و در ادامه باعث ناتوایی بیشتر آن ها می شود.

انواع دسته عصا

  • عصای سر کج: استاندارد ترین حالت عصا این مدل است.
  • عصایT شکل: کاملا شبیه حرف T است و مناسب افردی است که از ناحیه مچ دارای مشکلاتی هستند.
  • عصایی فریتز: تقریبا شبیه عصای T است با این تفاوت که دارای راحتی بیشتری نسبت به خود عصای T است.
  • عصای افست: این نوع عصا شبیه علامت سوال است و قادر است که افراد با وزن بالا را نیز ساپورت کند.

انواع گیره روی دسته

نوع گیره ای که بر روی دسته قرار می گیرد دارای مزیت هایی است که به انتخاب شما بسیار کمک خواهد کرد:

  • گیره کف: باعث ایجاد حس نرمی و راحتی در فرد می شود.
  • گیره ژله‌ای: باعث کاهش خستگی و استرس در سالمند می شود.
  • گیره بزرگ: سبب درمان دردهای مفاصل و آرتروز می شود.
  • گیره ارتوپدی: این گیره مناسب برای افرادی است که دارای درد در نواحی مختلف دست هستند.

ارتفاع و اندازه عصا

یکی از دیگر فاکتورهای بسیار مهم در ساخت انواع عصا, میزان ارتفاع عصا و قابلیت تنظیم آن است. می توان گفت بهترین عصا، عصایی است که تمامی نیازهای سالمند و معلول را پاسخ دهد. تنظیم ارتفاع عصا یکی از مهم ترین مسائل چه برای سالمندان و چه برای فرد معلولی که از عصا استفاده می کنند است.

اگر ارتفاع عصا متناسب با قد فرد استفاده کننده نباشد و بلند باشد و حتی کوچک، او با مشکلاتی رو به رو خواهد شد. کوچک بودن عصا نیز باعث ایجاد ناراحتی هایی در ناحیه کمر و گردن می شود. در نتیجه ارتفاع متناسب با قد فرد بسیار مهم است.

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit