انواع رشته ی پارا اسکی ویژه معلولین

اسکی معلولان

رشته پارا اسکی دارای ۳ رشته آلپاین، اسنوبرد و صحرانوردی است.

رشته پارا آلپاین

پارا آلپاین ویژه ی ورزشکاران پارالمپیکی است که تعلق دارد به گروه‌های قطع عضو، ضایعات نخاعی، پولیو (فلج اطفال)، نابینا و کم‌بینا بوده که دارای کلاس بندی‌های زیر است:

  • LW۱-۴ ، LW۵/۷-۱ ، LW۵/۷-۲ ، LW۵/۷-۳
  • LW۶/۸-۱ ، LW۶/۸-۲ ، LW۹-۱ ، LW۹-۲
  • LW۱۰-۱ ، LW۱۰-۲ ، LW۱۲-۱ ، LW۱۲-۲

مسابقات این رشته به طور انفرادی در دو بخش بانوان و آقایان منعقد می شود. در سال ۱۳۲۷ شمسی مطابق با ۱۹۴۸ میلادی این رشته زیر مجموعه ی کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) می باشد که آغاز به فعالیت کرده است. در سال ۱۳۷۷ در ایران  پارا آلپاین شروع به فعالیت کرده است. در همان سال اولین برنامه برون مرزی با اعزام تیم ملی کشورمان به مسابقات پارالمپیک زمستانی ناگانو ۱۹۹۸ در ژاپن تشکیل شد.

 این رشته در مسابقات ماده های مارپیچ کوچک، مارپیچ بزرگ، سوپرجی، اسکی سرعت و اسکی ترکیبی برگزار می شود و آن ورزشکاری برنده ی مسابقه می باشد که در مسابقه بتواند بالاترین امتیاز را به دست آورد.

رشته اسنوبرد

این رشته ویژه ی ورزشکاران پارالمپیکی است که تعلق دارد به گروه‌های قطع عضو، ضایعه نخاعی و فلج مغزی که در کلاس بندی‌ SB-LL  و ۲ – ۱ SB-UL  قرار دارند. مسابقات این رشته در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌ شود.

 این رشته در سال ۱۳۸۹ شمسی مطابق با ۲۰۱۰ میلادی در زیر مجموعه ی کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) بوده  و آغاز به فعالیت کرده است.

شروع فعالیت این رشته در ایران درسال ۱۳۹۵ بوده است. نخستین دور رقابت های قهرمانی کشوری آن در همان سال در شهر تهران برگزار گردید و اولین حضور برون مرزی ورزشکاران این رشته به مسابقات زمستانی پیونگ چانگ ۲۰۱۸ در سال ۱۳۹۶ بر می گردد. رشته اسنوبرد در دو ماده مارپیچ کوچک و بوردی کراس برگزار می شود.

رشته صحرانوردی

این رشته مخصوص ورزشکاران پارالمپیکی  می باشد که تعلق دارد به گروه‌های قطع عضو، ضایعات نخاعی، پولیو، نابینا و کم‌بینا است که دارای کلاس بندی‌های زیر می‌باشد:

L10-5، L11-5، L5-7، LW1-9 و B1-3

مسابقات این رشته به صورت انفرادی و تیمی در دو بخش بانوان و آقایان است. در سال ۱۳۵۵ شمسی مطابق با ۱۹۷۶ میلادی اسکی صحرانوردی زیر مجموعه کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) می باشد. و از آن زمان آغاز به فعالیت کرده است.

 این رشته مسابقات در مسافت‌های کوتاه، متوسط و طولانی از ۲٫۵ تا ۲۰ کیلومتر با استفاده از تکنیک‌های کلاسیک و آزاد در مسابقات امدادی تیمی برگزار می‌شود. ورزشکار و تیمی در هر مسابقه پیروزمند از میدان بیرون می آید که کمترین زمان ممکن  را ثبت کرده باشند.

شروع فعالیت این رشته در ایران به سال ۱۳۹۶ شمسی مطابق با ۲۰۱۸ میلادی است. نخستین برنامه برون مرزی با اعزام تیم ملی کشورمان به بازی‌های پارالمپیک زمستانی پیونگ‌چانگ ۲۰۱۸ صورت گرفت.

رشته صحرانوردی دربردانده ی ماده های:

  1. ۱۰کیلومتر کلاسیک مردان، ۵ کیلومتر کلاسیک بانوان
  2. 10کیلومتر پاتیناژ آقایان، ۵ کیلومتر پاتیناژ بانوان
  3.  ۱۵ کیلومتر مردان، ۷٫۵ کیلومتر بانوان
  4.  ۳۰ کیلومتر مردان، ۱۵ کیلومتر بانوان
  5.  ۱۰*۴ آقایان و ۵*۴ بانوان

تجهیزات و وسایل مورد نیاز اسکی

  1. چوب اسکی
  2.  کفش اسکی
  3.  چوب دست
  4.  لباس و کلاه مناسب
  5. عینک و دستکش

برای ورزشکاران تمام این ها وسایل مورد نیاز است. و در رقابت ها موانعی به نام “گیت” از جنس پلاستیکی گذاشته می شود. که اگر ورزشکاران با این موانع برخورد کنند. هیچ گونه مصدومیتی برای آن ها ایجاد نشود.

باید بگویم که در حال حاضر تیم ملی پارا اسکی کشورمان در رشته آلپاین در دو ماده مارپیچ کوچک و بزرگ، در رشته اسنوبرد در دو ماده مارپیچ کوچک و بوردی کراس و در رشته صحرانوردی در دو ماده ۱۰ و ۵ کیلومتر شروع به فعالیت کرده اند.

صادق کلهر و همسرش 

در رقابت های اسکی، در قسمت مردان صادق کلهر با زمان یک دقیقه و دوازده ثانیه و چهل و پنچ صدم ثانیه و همسر شان صدیقه روزبه در قسمت بانوان با زمان یک دقیقه و چهل ثانیه و سی و شش صدم ثانیه جایگاه اول را از آن خود کردند. صادق کلهر، ملی پوش با سابقه ی تیم ملی اسکی معلولان قصد دارد بعد از شرکت در دومین مرحله مسابقات مارپیچ بزرگ در رشته آلپاین این ورزش حرفه‌ای را کنار بگذارد و خداحافظی نماید.

 بعد از این در ارائه ی مربیگری به فعالیت خود در اسکی ادامه دهد. در رقابت های کاپ آسیا در بخش آلپاین ۶ تیم از ایران و یک تیم از تاجیکستان حضور داشتند. این رقابت‌ها در بخش اسنوبرد با حضور تیم‌های بلژیک، اوکراین، یونان و تیم‌های البرز و تهران در پیست اسکی دیزین پیگیری خواهد شد.

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit