اصولگرایان در شرایط کنونی خود را پیروز انتخابات آتی می‌دیدند

به گزارش سایت معلولین هدف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حزب تدبیر و توسعه، محمدصادق جوادی حصار تحلیلگر سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی درباره هجمه‌های اصولگرایان نسبت به وزیر امورخارجه و اینکه برخی گروه های اصولگرایی در کشور می‌گویند که «با مساله مذاکره مخالف نیستیم اما معتقدیم باید توسط وفادارن به انقلاب انجام شود نه کسانی که نفوذپذیر هستند»، گفت: من همیشه گفته‌ام که مذاکره در جمهوری اسلامی از طرف دولت انجام نمی‌شود بلکه از جانب نظام اتفاق می‌افتد و کسانی که مذاکره می‌کنند نمایندگان نظام جمهوری اسلامی هستند. موضوع مذاکره در دولت آقای احمدی‌نژاد و دولت‌های پیش از آن سابقه داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه وعده روحانی مبنی بر مذاکره در سال ۹۲ با نظام هماهنگ شده بود، ابراز داشت: در ماجرای برجام به علت فشار بین‌المللی و قطعنامه‌هایی که علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده بود و اگر آن قطعنامه‌ها لغو نمی‌شد احتمال حمله نظامی هم وجود داشت، لذا نیاز این بود که نمایندگان جمهوری اسلامی به صورت فشرده و البته با دقت لازم مساله مذاکره و لغو تحریم‌ها را پیگیری کرده و انجام دهند. در نتیجه اینکه آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی سال ۹۲ خود گفت:«هم چرخ مملکت بچرخد و هم سانتریفیوژها بچرخد» این مساله کاملا با حاکمیت هماهنگ بود و حرفی نبود که به صورت شخصی مطرح کند.

وی افزود: بعد از آغاز مذاکرات هم کاملا هماهنگ با نظام جمهوری اسلامی پیش رفت و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید این گفت‌و‌گو‌ها به این دلیل که توسط آقای روحانی انجام شد بد است و اگر ما مذاکره کنیم بهتر انجام خواهیم داد. به‌خاطر داریم که در دولت آقای احمدی‌نژاد هم تقریبا به مدت دو سال آقای جلیلی مذاکره کردند اما ‌نتوانستند کار را به سرانجام برسانند. علت ناکامی آن تیم مذاکره کننده این بود که در آن زمان شرایط داخلی و بین‌المللی به‌طورکامل فراهم نبود، از سوی دیگر آن‌ها شناخت درستی از سازمان ملل و امکانات جهانی نداشتند و تصور می‌کردند ادعای غربی‌ها که می‌گویند تحریم‌ها شکننده خواهد بود، لاف زنی است.

جوادی‌حصار با اشاره به مخالفت‌های شکل گرفته با برجام در داخل کشور و خارج‌نشینان، گفت: قبل و بعد از امضای برجام در داخل مخالفت‌هایی نسبت به آن وجود داشت که البته با این مواضع اخیر دوستان اصولگرا مشخص می‌شود که آنها به دنبال این بودند که پیروزی یا شیرینی احتمالی برجام که برای مردم اتفاق افتاد به دست آن‌ها رقم خورده باشد نه به دست دیگران. علت این مساله هم این است که اصولگراها خود را عِدل نظام می‌دانند و به همین جهت معتقدند که اگر قرار است جمهوری اسلامی کامیابی داشته باشد، این امر باید توسط آنها رقم بخورد. در فضای خارج از کشور هم دو سال بعد از امضای برجام، ترامپ آمد و آن اقدام را نسبت به برجام انجام داد و دو گروه مخالف برجام تبدیل به دو لبه قیچی برای بریدن ریسمان امید مردم به برجام شدند و کاری کردند که کام مردم را از اتفاقی به نام برجام تلخ کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی هم اینگونه تصور کرده بودند که مردم به صحنه نمی‌آیند و ما می‌توانیم با یک آرای حداقلی در انتخابات پیروز شویم. پس از پیروزی هم پای میز مذاکره می‌رویم و به نام خودمان یک امتیاز می‌دهیم و یک امتیاز می‌گیریم، به مردم هم می‌گوییم آن توافق بد بود و این توافق ما خیلی خوب و عالی است. 

تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه هجمه های اخیر نسبت به دولت و ظریف به‌ویژه در زمینه برجام به‌دلیل احتمال ایجاد گشایش بعد از پیروزی بایدن است، بیان داشت: من معتقدم منفت‌طلبی و زیاده‌خواهی که در بعضی از دوستان در اردوگاه اصولگرایی به چشم می‌خورد موجب می‌شود که یا اجازه رشد، توسعه و تعاملات سازنده بین‌المللی را نمی‌دهند و یا اگر هم اجازه بدهند معتقدند که توسط خودشان انجام شود. لذا اکنون که شرایط در تحولات سیاست بین‌الملل تغییر کرده و احتمال بازگشت بایدن به برجام باتوجه به وعده‌های انتخاباتی‌اش وجود دارد، گروه‌های داخلی که راه پیروزی در انتخابات را برای خود دشوار می‌بینند، ساز ناموافق کوک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون اپوزیسیون خارج‌نشین هم مانند اصولگرایان از ایجاد گشایش احتمالی توسط بایدن نگران است، ادامه داد: در خارج از کشور هم عده‌ای این سناریو را دنبال می‌کنند که مبادا بایدن روابط خود را ترمیم کند و در پناه این ترمیم روابط، یک آرامش و آسایشی نصیب مردم ایران شود. چراکه در این شرایط مردم مجددا امیدوار خواهند شد و با امیدواری مردم آن‌ها دیگر قادر نخواهند بود که به اهداف براندازانه خود دست پیدا کنند. متاسفانه می‌بینیم که در این مساله مخالفان داخلی و بیرونی برجام که مخالف جمهوری اسلامی هم هستتند، وجوه اشتراک زیادی دارند.

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه ناموفق جلیلی در مساله مذاکره، اصولگرایان چه گزینه‌ای برای مذاکره دارند؟، گفت: من معتقدم که لزومی ندارد تیم مذاکره کننده عوض شود، به این علت که در ابتدای گفت‌وگو عرض کردم تیم مذاکره کننده از طرف جمهوری اسلامی حرف می‌زند و نماینده نظام است در نتیجه بعید می‌دانم که رهبری اجازه دهند در برجام آدم‌هایی که توانایی و کفایت لازم برای انجام این کار را ندارند، در تیم مذاکره کننده جای بگیرند.

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit