کاردرمانی (قسمت سوم)

مراحل رشدی حرکتی کودکان از اولین ماه تولد تا ۲۶ ماهگی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

یک کاردرمانگر جسمی موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • کسب تجربه کاری و پایه علمی قوی در زمینه کار درمانگر جسمی اولین و مهمترین اصل موفقیت این رشته به حساب می آید.
  • جدیت در کار و رعایت اصول اخلاقی در حین اجرای متد های اخلاقی دومین اصل است.
  • به کار گیری جنبه های اخلاقی سومین اصل است.
  • استفاده از تجهیزات و فضای مناسب برای فعالیت های جسمی چهارمین می باشد.

چگونه می توان به بهترین مراکز کاردرمانی جسمی دسرسی پیدا کرد؟

  • سوابق کاری داشتن یک موسسه بهترین گزینه اعتماد به آن موسسه است.
  • همچنین پرسش از طریق مراجعین قبلی و رضایت آنها نیز روش مناسبی در انتخاب یک کلینیک کاردرمانی جسمی است.
  • رزومه کاری متخصصین
  • تجهیزات
  • فضا وبرخورد پرسنل نیزاز جمله ویژگی های یک کاردرمانی جسمی مورد تایید مردم می باشد.

با توجه به اينكه که ۱ تا ۳ درصد کودکان ایرانی از بدو تولد با مشکل حرکتی به دنیا می‌آیند.

کودکانی که حتی در سنین ۳ یا ۴ سالگی نیز نمی‌توانند سینه‌خیز یا چهار دست و پا راه بروند.

 تعداد قابل توجهی از بیماران بعد از عمل جراحی نمی‌توانند با شغل قبلیشان تطبیق یافته و بازدهی قبلی را داشته باشند.

خیلی از بیماران روانی پس از درمان نمی‌توانند به زندگی اجتماعی برگردند و در حد سایر افراد جامعه فعالیت کنند.

متخصصان کاردرمانی جسمی معتقدند که بهترین راه درمان مشکلات و اختلالات یاد شده استفاده از روش کاردرمانی است.

یک کاردرمان در دو حیطه روانی و جسمانی به معالجه اختلالات مورد نظر می‌پردازد.

در واقع کاردرمانی‌ تنها رشته‌ علوم‌ توانبخشی‌ در مقطع‌ لیسانس‌ است‌ که‌ به‌ درمان‌ اختلالات‌ در حیطه‌ جسمانی‌ و حیطه‌ روانی‌ می‌پردازد.

این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ یک‌ رشته‌ کُل‌نگر

تمامی‌ ابعاد یک‌ بیماری‌ و تأثیرات‌ جانبی‌ آن‌ را به‌ روی‌ زندگی‌ شخصی‌ و اجتماعی‌ در نظر گرفته‌است.

با ارائه‌ تکنیک‌های‌ درمانی‌ مناسب‌، ضمن‌ در نظر گرفتن‌ علائق‌ و انگیزه‌ فرد، او را به‌ سوی‌ فعالیت‌ روزانه راهی‌ کند.

متخصصان‌ کاردرمانی‌ جسمی با تسلط‌ کافی‌ بر علوم‌ مختلف‌ فیزیولوژیکی‌، آناتومیکی‌ و روانشناختی‌ یک‌ برنامه کامل و جامع درمانی‌ رابه بیماران خود  ارائه‌ می کند.

یعنی‌ در کاردرمانی‌ تمرکز درمان‌ فقط‌ روی‌ بیماری‌ نیست‌، بلکه‌ تمامی‌ ابعاد زندگی‌ فرد مورد بررسی‌ قرار داده می شود.

هدف‌ از این‌ رشته‌ به‌ حداکثر رساندن‌ استقلال‌ افراد بیمار و ناتوان‌ در انجام‌ کارهای‌ روزمره‌ و فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ و همچنین‌آمادگی‌ برای‌ آموزش‌ حرفه‌ای‌ است.

مراحل رشدی حرکتی کودکان ۰ تا ۶ ماهه

حرکات درشت/ تحرک

  1. بلند کردن سر (۳ تا ۴ ماهگی)، بلند کردن تنه در حال دمر (۴ تا ۶ ماهگی)، نشستن با تکیه بر دستها
  2. بازی کردن (بالا و پایین تکان خوردن) در حالت ایستاده با حمایت والدین
  3. غلتیدن از یک مکان به مکان دیگر

حرکات ظریف/ دستکاری

  1. رشد گرفتن صحیح اشیاء
  2. استفاده از الگوهای گوناگون گرفتن
  3. حفظ اشیاء با دست و به دهان بردن آنها
  4. انتقال اشیاء از یک دست به دست دیگر
  5. بررسی دقیق اشیاء با چشم
  6. بازی با دستها در خط وسط

 

کاردرمانی کودکان

مراحل رشدی حرکتی کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه

 حرکات درشت/ تحرک

  1. نشستن مستقل
  2. غلتیدن از یک مکان به مکان دیگر
  3. آمدن به وضعیت نشسته به صورت مستقل
  4. چرخیدن در وضعیت نشسته
  5. ایستادن با حمایت
  6. بازی کردن در حالت ایستاده و تکیه بر یک چیز
  7. چهار دست و پا رفتن در ابتدا بر روی شکم و سپس روی چهار اندام (۱۰ ماهگی)
  8. راه رفتن با گرفتن یک شخص یا چیز (۱۲ ماهگی)

 

        حرکات ظریف/ دستکاری

  1. در دهان گذاشتن وسایل بازی
  2. دسترسی صحیح و مستقیم به وسایل بازی
  3. بازی با وسایل بازی در خط وسط و انتقال آنها بین دستها
  4. زدن اشیاء به یکدیگر برای ایجاد صدا
  5. تکان دادن وسایل بازی در هوا
  6. رها کردن وسایل بازی به داخل جعبه
  7. غلتاندن توپ به سوی بزرگسالان
  8. گرفتن اشیاء کوچک با نوک انگشتان
  9. اشاره کردن به اشیاء با انگشت اشاره و استفاده از آن برای اکتشاف وسایل بازی
  10. استفاده ناشیانه از اشیاء
مراحل رشدی حرکتی کودکان ۱۲ تا ۱۸ ماهه

حرکات درشت/ تحرک

  1. نشستن روی صندلی کوچک
  2. بازی کردن در حالت ایستاده
  3. راه رفتن، به حالت چمباتمه نشستن و برداشتن اسباب بازی از روی زمین
  4. بالا رفتن و نشستن روی صندلی بزرگسالان
  5. پرتاب سریع و با قدرت توپ
  6. کشیدن اسباب بازی حین راه رفتن
  7. آغاز دویدن
  8. بالا رفتن از پله ها حین گرفتن نرده یا دیوار با یک دست
  9. هل دادن و کشیدن جعبه یا وسایل بازی بزرگ روی زمین

حرکات ظریف/ دستکاری

  1. نگه داشتن مداد رنگی، خط خطی کردن
  2. نگه داشتن دو اسباب بازی در یک یا دو دست
  3. رها کردن اسباب بازی به داخل جعبه، حتی جعبه کوچک
  4. روی هم قرار دادن مکعبها و جا دادن وسایل بازی در جای مربوط به خود (قرار دادن تکه ها روی صفحه)
  5. تلاش برای ساخت پازل
  6. باز و بسته کردن جعبه وسایل بازی
  7. استفاده از دو دست حین بازی، با یک دست شئ را نگه می دارد و با دست دیگر آن را دستکاری می کند.
مراحل رشدی حرکتی کودکان ۱۸ تا ۲۶ ماهه

حرکات درشت/ تحرک

  1. دویدن، چمباتمه زدن و بالا رفتن از وسایل
  2. حرکت با وسایل راندنی بدون استفاده از پا (مثلا ماشین کودکان)
  3. شوت کردن توپ به سمت جلو
  4. پرتاب توپ به سوی هدفهای بزرگ
  5. پرش با دو پا
  6. بالا و پایین رفتن از پله ها

 حرکات ظریف

  1. تکمیل چهار تا پنج قطعه از پازل
  2. ساخت برج (مثلا با چهار مکعب)
  3. نگه داشتن مداد رنگی با نوک انگشتان و کشیدن شکلهای ساده (خطوط صاف یا مدور)
  4. نخ کردن دانه های تسبیح
  5. آغاز استفاده از ابزار ساده (برای مثال چکش پلاستیکی)

 

 

جاوید عباسی

جاوید عباسی

جاوید عباسی هستم مدیر پرتال هدف مقاله نویس و حامی حقوق معلولین سعی میکنیم با نقد و بررسی مشکلات هم نوع های عزیزمان مشکلات این بخش از جامعه را به گوش مسئول عزیز برسانیم

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit