مزیت های حرکت درمانی چیست؟

امروزه برای درمان بیشتر بیماری ها پزشکان حرکت درمانی را پیشنهاد می دهند. حرکت درمانی به مجموعه ای از حرکات و کشش های ورزشی گفته می شود که برای افزایش دامنه ی حرکتی مفاصل، استخوان ها و ایجاد تعادل و هماهنگی در حرکات بدن به کار برده می شود. 

حرکت درمانی علی الخصوص به افراد معلول نیز که دارای کم تحرکی و یا عدم تعدل می باشند توصیه می شود.

انواع حرکت درمانی

  1. فعال : به حرکاتی گفته می شود که بدون نیاز به تجهیزات و نیروی خارجی توسط انقباض عضلات خود فرد انجام می شود.
  2. غیرفعال : برعکس حرکات فعال در این نوع حرکت درمانی با کمک فرد دیگری حرکات انجام می شود.

معمولا برای افرادی که از توانایی و قدرت کافی برخوردار هستند برای افزایش قدرت و استقامت (هایپرتروفی عضلانی)، حرکات فعال توصیه می شود، ولی برای افرادی که دارای معلولیت می باشند و توانایی انجام حرکات به تنهایی را ندارند حرکات غیر فعال، به کمک فرد دیگر انجام می شود.

مزیت های حرکت درمانی

  • حرکت درمانی باعث افزایش قدرت و توانایی فرد می شود.
  • حرکت درمانی در تسریع روند بهبودی فرد تاثیر گذار است.
  • حرکت درمانی علاوه بر جسم فرد به روان فرد نیز تاثیر می گذارد باعث می شود فرد دوباره اعتماد بنفس پیدا کند و سعی کند حرکات را بهتر انجام دهد تا بدن به حالت اولیه بازگردد.
  • حرکت درمانی تنها باعث بهبودی بیمار نمی شود بلکه به متابولیسم، سیستم تنفسی، گردش خون و عضلات فرد تاثیر می گذارد و باعث افزایش کارایی آنها می شود.
  • از ضعف و ناتوانی عضلات جلوگیری می کند و باعث تقویت و افزایش قدرت و استقامت آنها می شود.
  • برای درمان وانجام حرکات اصلاحی مانند: انحنای ستون فقرات، گوژپشتی، پای پارانتزی و ضربدری، دیسک کمر و… نیز از حرکت درمانی استفاده می شود.
  • از حرکت درمانی برای ریکاوری و ریلکسیشن نیز استفاده می شود.

حرکت درمانی برای چه کسانی توصیه می شود؟

حرکت درمانی برای تمام افراد حتی افراد سالم نیز توصیه می شود. باتوجه به فواید زیادی که دارد و می تواند بر روان  افراد نیز تاثیر مثبتی بگذارد. افرادی که درای معلولیت حرکتی، بیماری های استخوانی و مفصلی، آسیب نخاعی و… هستند، می توانند با انجام حرکات مداوم و هماهنگ عضلات خود را تقویت کنند و دوباره توانایی انجام بیشتر کارها را بدست آورند. حرکت درمانی به روش های مختلفی صورت می گیرد. حرکت درمانی در آب یکی از بهترین نوع آن می باشد. بدلیل اینکه وقتی شما در درون آب قرار می گیرید بدن در حالت بی وزن قرار می گیرد و هیچ کدام از استخوان ها و مفاصل تحت فشار قرار نمی گیرند، به همین دلیل انجام حرکات آسان تر از انجام آنها در خشکی می باشد و دیگر فشار زیادی به سایر بافت ها واستخوان ها نمی آید.

راحله افسر

راحله افسر

کارشناس مربیگری ورزشی مربی آمادگی جسمانی مربی وداور بوچیا فعال درامورمعلولین

Leave a Replay

About Me

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit