شنا اول قبل از این که شنای معلولین را معرفی کنم می خواهم یکی از خاطرات خودم را برای شما تعربف کنم. من خودم شنای معلولین کار میکنم، اولین روزی که رفتم شنا می ترسیدم مربی مون خانم جاوید که خیلی خانم خوبی هستند داخل استخر در جایی کم عمق  به من نفس کشیدن را […]

شنا

اول قبل از این که شنای معلولین را معرفی کنم می خواهم یکی از خاطرات خودم را برای شما تعربف کنم. من خودم شنای معلولین کار میکنم، اولین روزی که رفتم شنا می ترسیدم مربی مون خانم جاوید که خیلی خانم خوبی هستند داخل استخر در جایی کم عمق  به من نفس کشیدن را یاد دادند و دو جلسه در جای کم عمق کار کردیم بعد روز سوم همین که کم عمق بودیم و من هم سرم پایین بود یهو به من گفت سرت را بیار بالا نفس بگیر منم آوردم بالا چیز عجیب و غریبی دیدم در جای عمیق بودیم واقعا من دست و پایم را گم کرده بودم بعد در انجا محکم من را از سرم فشار دادند به سمت پایین در جای عمیق استخر و از اون به بعد ترسم ریخت بعد رفتیم لبه ی استخر و از آنجا شیرجه زدیم حس عجیبی داشت خیلی خوب بود.

 ورزش شنای معلولین 

شنا معلولین برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در پارا المپیک روم و تحت پوشش icp برگزار شد. شنای معلولان در ایران ۱۳۵۹فعال شده است و در همان سال اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور آن برگزار شد و اولین برون مرزی در سال۱۳۷۲ با حضور در مسابقات بین الملل انگلیس رقم خورد .

اولین حضور پارا المپیک شنا گران ایران

شنا از رشته های پرمدال گروه های معلولین جسمی_حرکتی است، که می توانند در آن شرکت کنند اولین حضور شناگران ایرانی در سال۲۰۱۲لندن بود. مسابقات شنا شامل رقابت پارا المپیک _جهانی مسافت کوتاه و جهانی مسافت بلند و مسابقات منطقه ای است که {آسیا و آفریقا}  .

۱۰کلاسبندی پزشکی برای افراد معلولین

شنا یکی از رشته های مهم است که  بعد از دو ومیدانی بیشترین توضیع مدال را دارد ۱۴کلاسبندی دارد که ۱۰ کلاس آ ن برای افراد دارای معلولیت و ۳ کلاس برای نابینایان و ۱کلاس هم برای کم توان ذهنی می باشد .

ماده های رشته شنا

حداقل ۷ماده ی انفرادی  و ۲ماده امدادی برای ۳گروه معلولین جسمی_حرکتی و نابینایان تایید شده است. ورزشکاران در کرال سینه وکرال پشت وقور باغه و پروانه و مختلط تیمی و انفرادی رقابت دارند .

مزایای شنا 

۱٫ شنا ورزشی است که شما در هر سنی که باشید می توانید انجام دهید و تمام عمر ادامه دهید.

۲٫موجب تندرستی فیزیکی بدن و تقویت عضله و استخوان ساز و مفاصل و کنترل وزن و خواب منظم می شود.

۳٫ آرامش فکری و روحی کاهش استرس و آرامش اعصاب.

۴٫به بهبود روابط  اجتماعی کمک می کندمی توانیم در تیم های ورزشی یا جلسات منظم استخر با افراد مختلف ارتباط برقرار کنیم.

۵٫منظم کردن شنا شما را در برنامه ریزی زمان کمک می کند.

۶٫برای شما مسافرت ایجاد می کند.

۷٫اعتماد به نفس ایجاد می کند و احساس استقلال را در شما ایجاد می کند و در تیمی موجب تشویق و حمایت می شود .